Study of Beelzebub's Tales

Κεφάλαιο.Σελίδα.Τόμος

βιμπροσόου

 

41 Ο Δερβίσης Χατζή-Ασβάτζ-Τρουβ από την Μπουχάρα

41.65.Γ

Όταν καθίσαμε όλοι στο δάπεδο εκείνης της αίθουσας της σπηλιάς, ο σεβάσμιος Χατζή-Ασβάτζ-Τρουβ είπε μεταξύ άλλων ότι στη διάρκεια των ερευνών του χρειάστηκε να μελετήσει σε βάθος, με το φίλο του το δερβίση Κερμπαλάι-Αζίς-Νουαράν, όλες τις θεωρίες των δονήσεων που διατυπώθηκαν σε όλες τις εποχές από τους πιο σοβαρούς γήινους σοφούς.

41.65.Γ

«Μελετήσαμε», είπε, «την ασσυριακή θεωρία του μεγάλου Μαλμανάχ, την αραβική θεωρία του ξακουστού Σελνέχ-Ελ-Αβούζ κι εκείνη του Έλληνα φιλόσοφου Πυθαγόρα, μαζί, εννοείται, με όλες τις κινέζικες θεωρίες.

41.65.Γ

«Κατασκευάσαμε συσκευές πανομοιότυπες μ’ εκείνες που όλοι οι σοφοί της αρχαιότητας έκαναν τα πειράματά τους. Μια από αυτές, στην οποία μάλιστα προσθέσαμε κάτι καινούργιο, έγινε στη συνέχεια η κυριότερη ερευνητική μας συσκευή.

41.65.Γ

«Με τη συσκευή αυτή πειραματιζόταν ο Πυθαγόρας· και την ονόμαζε “μονόχορδο”. Ύστερα από την τροποποίηση της την ονόμασα “βιμπροσόου”».

41.65.Γ

Καθώς μιλούσε, πίεσε δυνατά με το ένα του χέρι κάτι στο πάτωμα, ενώ με το άλλο έδειχνε μια συσκευή παράξενης μορφής, και πρόσθεσε ότι αυτό ήταν το τροποποιημένο «μονόχορδο».

41.65.Γ

Η «συσκευή» που έδειχνε αποτελείτο από μια σανίδα δύο μέτρων, η μισή μπροστινή επιφάνεια της οποίας ήταν χωρισμένη σε «διαστήματα» όπως το μπράτσο του οργάνου παραγωγής ήχων το οποίο λέγεται «κιθάρα», κι επάνω της ήταν τεντωμένη μια μόνο χορδή.

41.65-6.Γ

Στην άλλη μισή ήταν προσαρμοσμένα διάφορα «βιμπρόμετρα», ίδια κι απαράλλαχτα με αυτά που ήταν εφαρμοσμένα στις χορδές του «πιάνου» και διαταγμένα με τρόπο ώστε οι ενδεικτικές βελόνες τους να βρίσκονται ακριβώς πάνω από τις λουρίδες του άλλου μισού.

41.66.Γ

Στην πίσω πλευρά της σανίδας ήταν στερεωμένο ένα ολόκληρο δίκτυο από μικρούς σωλήνες, άλλους γυάλινους, άλλους μεταλλικούς, που επίσης προορίζονταν να παράγουν ήχους, οι οποίοι αυτή τη φορά δημιουργούνταν από τις δονήσεις που γεννούσαν ορισμένα ρεύματα και μετατοπίσεις, είτε του κανονικού αέρα, είτε αέρα τεχνητά συμπιεσμένου και αραιωμένου. Για τη μέτρηση των δονήσεων αυτών των ήχων χρησιμοποιούσαν βιμπρόμετρα ίδια με αυτά που είχαν για τις δονήσεις που εξέπεμπαν οι χορδές.

41.68.Γ

Λέγοντας αυτό, ο σεβάσμιος Χατζής βγήκε για λίγο κι έφερε από ένα άλλο μέρος της σπηλιάς μια γλάστρα με λουλούδια, την οποία τοποθέτησε στη μέση της αίθουσας· ο ίδιος κάθησε μπροστά στη συσκευή «βιμπροσόου», το αρχαίο δηλαδή «μονόχορδο» του ξακουστού Πυθαγόρα.

41.69.Γ

«Αρχικά πειραματιζόμασταν με τη βοήθεια μόνο του “βιμπροσόου». Κάποια μέρα όμως που ο φίλος μου Κερμπαλάι-Αζίς-Νουαράν πήγε για ψώνια στην Μπουχάρα, στην πόλη Ζ…, ανακάλυψε κατά τύχη τούτο το πιάνο σε μια δημοπρασία, ανάμεσα στα πράγματα κάποιου Ρώσου στρατηγού που έφευγε· μόλις αντιλήφθηκε πως οι χορδές του ήταν από αυτό ακριβώς το μέταλλο που χρειαζόμασταν για τα πειράματά μας, το αγόρασε, και με μεγάλη δυσκολία, όπως καταλαβαίνετε, το κουβάλησε ως εδώ, διασχίζοντας τα βουνά.